— En blogg om toaletter, urin, avföring och annat relaterat.

Onsdag 100210 kl 12.46: Österåsens Hälsohem



När jag är hemma i norr passar jag förstås gärna på att träffa de relativt få vännerna från förr som jag fortfarande har någotsånär regelbunden kontakt med. Bästa S är en sådan och utan henne vet jag faktisk inte alls hur jag skulle ha utstått glesbygdsuppväxtens tonårsperiod. Det är särdeles trevligt att ha förmånen att få långluncha med henne och denna strålande vackra vinteronsdag som passar utmärkt för tur till Österåsen. Det föredetta TBC-sanitoriet är idag ett hälsohem som sannolikt erbjuder hemkommunens enda helt vegetariska restaurang. Favoriterna på dagens buffémeny var rostade morötter med chili- och chokladflingsalt samt den smaskiga tzaywoken. Detta landets enda landstingsägda hälsohem är nu tydligen nedläggningshotat. Jag hoppas att det får leva kvar i offentlig regi och tar i framtiden själv gärna in där för ett par veckors livsstilsförändrande internatvistelse. Nu är jag visserligen rätt nöjd med min livsstil, men "icke farmakologisk behandling med tyngdpunkt på livsstilsfrågor som rör kost, fysisk aktivitet och stresshanterering" låter annars som min melodi. Jag skulle garanterat klara mig utan stadlivet åtminstone ett par veckor! Mer hälsohem, frisk luft och vegetarisk mat åt folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar