— En blogg om toaletter, urin, avföring och annat relaterat.

Fredag 100618 kl 23.46: Kaufbar




Ibland är toaletternas värld som ett helt eget universum där jag erbjuds tillfälle att observera kroppar i inbördes relation till varandra som väcker frågor som är större än vad mitt förstånd förmår hantera. Det känns ibland som att åtminstone en del av de offentliga toaletter som jag besöker gränsar till en annan dimension, men att jag för att kunna nå dit först behöver knäcka någon slags kod. Detta toalettbesök på Kaufbar var just ett sådant tillfälle. Jag känner här att det finns något annorlunda och obekant inom räckhåll men som jag ändå inte riktigt kan greppa och som jag heller inte vet hur jag ska kunna närma mig. Se på bilden ovan. Hur väldigt speciell är inte detta förhållande? Måste det inte i denna företeelse rymmas betydelse som är större än enbart summan av olika indicier? Ovanför handfatet hänger en avlång spegel, vilket i sig inte är något anmärkningsvärt. Spegelns överkant pryds och upplyses dock av två mindre lampor med röd skärm. Den högra lampskärmen förbinds med ett syntetsnöre via en dammhängd tredubbelt tjock spindeltråd. Snöret leder i sin tur vidare upp till en röd knapp på vit plastsockel nästan i takhöjd. Snörets fulla längd kortas genom att vara knuten i en härva. I höjd med härvan finns en fastklistrad lapp med den handskrivna texten "DiES iSt EiN ALARM! KEiN licHT." i omväxlande stora och små bokstäver. Någonstans måste jag börja nysta för att förstå och jag tror att det kan vara vid det dubbelt understrukna ”KEiN”. Jag förnimmer att det hela är starkt betydelsebärande, även om jag inte kan förklara det närmare med ord. De känslor, tankar eller vad det nu är som väcks i mina högre chakran är så svindlande att jag känner mig övertygad om att det rymmer en annan och större innebörd. Högt aktade toalett, vad säger du mig egentligen? Kaufbar är i övrigt ett mycket gemytligt ställe med trevlig personal och angenäm atmosfär som jag gärna besöker ofta. Denna kväll drack jag en stor kopp kaffe som höll mig vaken hela natten medan min hjärna gick på högvarv med att försöka lösa toalettens gåta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar