— En blogg om toaletter, urin, avföring och annat relaterat.

Måndag 100802 kl 22.20: Clärchens Ballhaus



Vissa vänner är mindre SMS-lättkommunicerbara än andra. Efter textförvecklingar med den i övrigt så fantastiska A-M tar jag och T oss till Mitte för att möta henne medan hon själv beger sig till Kreuzberg i hopp om att få träffa oss. När jag nu väl befinner mig i stadens centrum tar jag gärna tillfället i akt för att besöka Clärchens Ballhaus som är ett av mina absoluta favoritställen här i Berlin. I detta östberlinska danspalats har människor dansat sedan 1913 och med tanke på stadens historia är det sannerligen imponerande att huset står kvar, men från trädgården utanför syns många skotthål i fasaden. Det är härligt att sitta utomhus under de kulörta lyktorna, men danshallens insida minst lika fascinerande med mörkbruna träpaneler och glitterdekor. Alla gånger jag har varit där har stämningen varit på topp oavsett om det är vals, tango eller swing på programmet. Där är alltid en underbar blandning av både seriösa danspar i snoffsiga outfits med snajdiga skor och glada amatörer i uppkavlade shorts och flip-flops. Själv förlustar jag mig tyvärr inte på dansgolvet, men jag är alltid lika road över att behöva trixa mig igenom de virvlande på dansgolvet för att besöka toaletten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar